13.11.2015

Sztuka wyboru odpowiedniego partnera logistycznego

Współcześnie niewielu producentów tworzy własną sieć logistyczną – to duży i zwykle zbędny koszt.
Znacznie popularniejszym rozwiązaniem okazuje się znalezienie odpowiedniego partnera logistycznego. Kogoś,
kto zwiększy możliwości naszej firmy i pozwoli swobodnie prowadzić działalność, bez konieczności przejmowania
się czymkolwiek związanym z dystrybucją i logistyką.
Powstaje więc problem doboru odpowiedniego partnera. Rzecz niełatwa, ale aby ułatwić sobie wybór, możemy
posłużyć się czterema równoważnymi kategoriami.


Na początku było doświadczenie
W branży logistycznej doświadczenie zdobywane w danym regionie okazuje się istotne jak mało gdzie.
Współpraca z liderem logistycznym z innego kraju, który nie zna polskiego rynku i warunków, niekoniecznie
zagwarantuje nam sukces. Niemal zawsze najlepszym wyborem będzie partner z dużym doświadczeniem na rynku,
na którym zamierzamy współpracować. Dlatego warto sprawdzić portfolio partnera – informacja z kim dotychczas
współpracował, może pomóc nam podjąć decyzję, jeśli będziemy się wahać.
Z doświadczenia wynika także mało oczywista, ale często kluczowa kwestia: raportowanie przez partnera kosztów
działań, terminów oraz innych istotnych spraw. To od raportów zależy większość naszych decyzji biznesowych, niekiedy
mających przecież zasadnicze znaczenie dla przyszłości firmy. Nieprawidłowo stworzony raport zabierze nam cenny
czas, energię i może doprowadzić do błędów – wystarczy, że będzie niepełny, chaotyczny lub pełen zbędnych
informacji. Tymczasem dobrze skonstruowany raport nie wymaga dalszej obróbki – dostajemy dokładnie te informacje,
których potrzebujemy i w formie, która nie wymaga konsultacji, poprawek czy dodatkowych wyjaśnień.

Fundusze – sprawa zasadnicza
Nie trzeba nikogo przekonywać, że w biznesie od finansów zależy w zasadzie wszystko. W przypadku wybierania
odpowiedniego partnera logistycznego warto zwrócić uwagę na kilka spraw, przede wszystkim zaś na koszt całkowity
zaproponowanego nam modelu współpracy. Jednakże kryje się tu pewien haczyk – bardzo łatwo skupić
się na bezwzględnych sumach kosztów, które musielibyśmy ponieść. Nie można opierać się wyłącznie
na tym – to błędne podejście. Istotne jest bowiem nie to, ile rocznie wydamy, tylko ile dzięki danemu partnerowi
zdołamy oszczędzić – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Dopiero porównanie tych dwóch rzeczy pozwoli nam właściwie
ocenić ofertę. Najlepiej już na etapie przetargu przekazać potencjalnemu partnerowi logistycznemu dane operacyjne
i pozwolić mu na zaproponowanie optymalnego modelu współpracy wraz z określeniem poziomu oszczędności.

Liczy się także sytuacja finansowa bądź wysokość kapitału własnego. Dzięki niej możemy ocenić czy firma logistyczna
będzie potrafiła dopasować swoje działania do naszego modelu biznesowego i rozwoju. Nie mniej istotna
jest też wartość AC i OC.

Kwestie logistyczne – najważniejsze danie dnia
Najważniejszymi czynnikami podczas wybierania partnera muszą okazać się jednak te, od których zależy zasadnicza
część współpracy. Tylko jak ocenić te kwestie, jeśli nie znamy się na logistyce? Przede wszystkim powinniśmy
osobiście wybrać się do magazynu i zobaczyć jakość jego wykonania i organizację wewnątrz, a także technologie
wykorzystywane przy pracach magazynowych. Niezwykle istotny okaże się na pewno sposób składowania materiałów
– partner powinien wykorzystywać różne wielkości miejsc magazynowych, dostosowanych do aktualnego poziomu
zapasów danych produktów.
Co więcej, poziom ten powinien mieć bezpośrednie przełożenie na ponoszone przez nas koszty, czego przykład stanowi
tzw. model „pay as you go”. W praktyce polega on na tym, że nie ograniczają nas sztywne stawki i jeśli wykorzystamy
o połowę mniej miejsca w magazynie, to zapłacimy o połowę mniejszą sumę. Należy też zwrócić uwagę
na elastyczność dostaw. Jeżeli tego potrzebujemy, partner powinien zagwarantować nam możliwość przesyłek
paletowych, paczkowych, dłużycowych, produktów wrażliwych (delikatnych, drogich) oraz dostaw w trybie 24h,
oraz swobodnego zmieniania ich w zależności od zapotrzebowania firmy.

Nie tylko teraźniejszość
Na koniec pozostaje nam tylko przemyśleć, czy rozważani kandydaci na partnerów okażą się odpowiedni nie tylko
dzisiaj, ale i w przyszłości. Czy jeżeli nasza firma rozwinie się na tyle, byśmy zaczęli rozważać eksport, to czy dana firma
posiada oddziały lub partnerów w innych krajach Europy lub świata? Takie dalekosiężne spojrzenie pozwoli
nam zaoszczędzić znaczne sumy w przyszłości.
Podobnym zagadnieniem okazuje się zakres usług. Czy nasz potencjalny partner może wesprzeć nas w całym
łańcuchu dostaw? Nawet jeśli nasze obecne potrzeby ograniczają się do usług logistycznych nie wykluczone,
ze przyszłości chcielibyśmy skorzystać z innych usług takich, jak np. finansowanie, zakupy, czy montaże i serwis
w punkcie dostawy. Nasz partner powinien rozwijać się wraz z nami i dopasowywać się do naszych potrzeb.
Na koniec warto dowiedzieć się, jaka rotacja pracowników panuje w firmie potencjalnego partnera.
Współpracując z partnerem chcąc nie chcąc zaczynamy funkcjonować w zetknięciu z jego kulturą organizacyjną
i bez wątpienia wpłynie na warunki oraz atmosferę panującą w naszej własnej firmie.


Podsumowując
Choć dobór partnera logistycznego zawsze stanowi spore wyzwanie i wymaga zapoznania się z wieloma różnymi
czynnikami, to jego podjęcie nie musi być takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim należy podejść
do tego w sposób metodyczny i rozważnie porównać każdą ofertę, a wtedy możliwe będzie dokonanie najlepszej decyzji.

Najczęściej czytane:

Żeby obejrzeć ten artykuł - podaj adres e-mail

Skuteczna optymalizacja łańcucha dostaw

Zarządzanie łańcuchem dostaw postrzegane jest jako proces związany głównie z minimalizacją kosztów. Optymalizacja miejsca...
Żeby obejrzeć ten artykuł - podaj adres e-mail

PICKING - RODZAJE

Picking statyczny jest to sposób zalokowania produktów w strefie przygotowania zamówień, gdzie każdy produkt ma swoją ściśle...

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Konwencjonalne metody sprzedaży zaczerpnięte z dobrze znanych galerii handlowych w połączeniu z nowoczesnymi technologiami internetowymi...

Pozycjonowanie stron internetowych. Podstawowe informacje.

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem, który ma za zadanie uplasować naszą stronę internetową na pierwszym miejscu w...
Żeby obejrzeć ten artykuł - podaj adres e-mail

Sprzedaż alkoholu w internecie

Od dawna sprzedaż alkoholu budzi kontrowersje. Przeszukując internet w tej kwestii natrafiliśmy na następujący artykuł.  Ustawa o prawach...
WSPIERAMY CAŁY ŁAŃCUCH DOSTAW

Sprawdź nas! Umów się na wizytę w naszym magazynie i zobacz jak pracujemy.

WYŚLIJ