Blog

Platforma logistyczna – dlaczego warto z niej korzystać?

Dla korporacji i grup kapitałowych zajmujących się produkcją lub sprzedażą produktów charakterystyczna jest rozproszona struktura organizacyjna i współpraca z wieloma podmiotami zewnętrznymi. Aby usprawnić przepływ informacji i dystrybucję dóbr, często korzystają one z platform logistycznych. Co dzięki temu zyskują?

Czym jest platforma logistyczna?

Rozwój technologiczny doprowadził do sytuacji, w której coraz więcej firm korzysta z nowoczesnych systemów komunikacji. Szczególnie popularne są aplikacje pozwalające analizować spływające do firmy dane oraz usprawniające łańcuch dostaw. Platforma logistyczna to po prostu nowoczesne oprogramowanie, za pomocą którego możliwa jest komunikacja między poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w cały proces tworzenia dóbr konsumpcyjnych.

Dzięki korzystaniu z jednego systemu przepływ informacji odbywa się sprawnie. Dotyczy to zarówno obiegu informacji wewnątrz firmy (między poszczególnymi działami), jak i na zewnątrz (kontakt z dostawcami, przewoźnikami i klientami).

Korzyści płynące z wykorzystania platformy logistycznej

Platformy logistyczne są popularne wśród podmiotów działających w różnych branżach. Również firmy logistyczne korzystają z tego narzędzia, bo korzyści są naprawdę spore. Do najważniejszych należy zaliczyć:

ograniczenie pustych przebiegów. Każda firma logistyczna dąży do tego, aby zminimalizować koszty. Jednym z najprostszych sposobów jest właśnie ograniczenie pustych przebiegów. W ten sposób firma logistyczna oszczędza na przejazdach i jednocześnie nie obniża jakości świadczonych usług;

lepszą organizację pracy poszczególnych pracowników. Jeżeli hala produkcyjna danej firmy znajduje się w Płocku, a Warszawa to miejsce, w którym magazynowana jest część produktów, to platforma logistyczna pozwala na płynny kontakt między tymi dwoma lokacjami. W efekcie pracownicy magazynu dostają dokładną informację, kiedy otrzymają towary i mogą zaplanować swoją pracę.

oszczędność czasu. Platformy logistyczne umożliwiają kontaktowanie się między sobą wszystkich podmiotów biorących udział w procesie wytwórczym. Sprawny przepływ informacji oznacza sporą oszczędność czasu.

Rezultatem wykorzystania platform logistycznych przez firmy logistyczne i inne podmioty jest także oszczędność pieniędzy. Wydajniejsza praca osób zatrudnionych przekłada się na szybsze realizowanie zadań, a co za tym idzie, przedsiębiorstwo może starać się o kolejne zlecenia.

Platforma logistyczna a obsługa klienta

Współcześnie firmy logistyczne kładą bardzo duży nacisk na sprawną obsługę klienta. Opóźnienia w dostawie towarów mogą spowodować, że klienci stracą do firmy zaufanie. Z tego względu tak istotne jest bieżące monitorowanie przesyłek.

Dobra platforma logistyczna jest wyposażona w taką funkcję. Inaczej mówiąc, pracownik przebywający w siedzibie firmy logistycznej może sprawdzić, gdzie znajduje się pojazd wiozący towary dla danego klienta. Wypadku na drodze czy korku nie sposób przewidzieć, ale można poinformować odbiorcę towarów o opóźnieniu i tym samym umożliwić mu przeorganizowanie pracy.

Platforma logistyczna to sposób, aby usprawnić działanie przedsiębiorstwa, zaoszczędzić czas i pieniądze. Korzystanie z nowoczesnego oprogramowania może też sprawić, że firma logistyczna będzie o krok przed konkurencją – wyższy poziom obsługi klienta przekłada się na zaufanie i renomę, a to przyciąga klientów.