Blog

Dropshipping – zalety i wady

    Na założenie sklepu, również sklepu internetowego, trzeba się zawsze przygotować – między innymi finansowo. Własny biznes to wydatek, tym większy, jeżeli chcemy zaproponować przyszłym klientom całkiem szeroki asortyment. Możemy oczywiście postarać się o dotacje finansowe, jednak niezależnie od tego, z jakiego źródła pozyskamy fundusze na naszą firmę, pieniądze zdecydowanie będą nam potrzebne.

 Inwestując w sklep internetowy będziemy musieli wydać na sam silnik witryny, czyli na oprogramowanie sklepu. Oprócz tego konieczny będzie m. in. hosting, domena oraz promocja. Do tego dochodzi wydatek na asortyment, czyli na zapełnienie magazynu, czyli wirtualnych półek sklepowych. Wydawałoby się, że jest to rzecz niezbędna przy działalności online. Chociaż tak naprawdę okazuje się, że niekoniecznie…

W nowoczesnym modelu sprzedawania przez Internet – dropshippingu, możemy sprzedawać bez magazynowania towarów u siebie. Model ten polega w pewnym sensie na pośredniczeniu w sprzedaży pomiędzy dostawcą, a klientem. Najlepiej wytłumaczyć to jednak na konkretnym przykładzie.
    
Dropshipping – na czym dokładnie polega?
     W modelu dropshippingowym sklep internetowy jest czymś na kształt pośrednika pomiędzy klientem i hurtownią. Na dystrybutora spada cały proces wysyłania produktu do klienta, wraz z magazynowaniem asortymentu oraz przygotowywaniem paczek do wysłania. Główna rola sklepu polega na docieraniu do klientów, przekonywaniu ich do kupowania, zbieraniu zamówień oraz dbaniu o wysoką jakość obsługi klienta.
    Oczywiście zapłata za produkty kupione przez sklep trafia do jego właściciela. Ten z kolei, zgodnie z umową z  dystrybutorem, płaci określoną kwotę za zamówienie swojego klienta. Sklep zarabia na różnicy pomiędzy ceną detaliczną i hurtową (czyli ceną sklepu i taką, jaką ustalił z kontrahentem).

Zalety sprzedawania w modelu dropshippingu
    Oczywiście są negatywne i pozytywne strony takiego rozwiązania. Do tej pory mówiliśmy właściwie tylko o tym, że niezwykle wygodny jest brak konieczności magazynowania produktów (w tym także kosztów magazynowania) oraz zmniejszenie ilości pracy związanej z wysyłką towarów do klientów. A tymczasem model ten posiada jeszcze szereg innych zalet. Jednym z nich jest niższy koszt założenia sklepu w omawianym modelu – odchodzą nam koszty początkowe związane z zakupieniem asortymentu do sklepu.
    Biorąc pod uwagę wszystkie te elementy, ryzyko związane z założeniem sklepu internetowego w modelu dropshippingu jest zdecydowanie mniejsze. Nie ryzykujemy, że w przypadku braku zainteresowania naszym asortymentem zostaniemy z pełnym magazynem i kredytem do spłacania. Tymczasem sklep niekoniecznie będzie przynosił zyski.
    Nie będziemy również musieli nawiązywać współpracy z firmami dostawczymi – kurierskimi,  z Pocztą Polską, czy zaopatrywać sklepu w opakowania na produkty, w naklejki, ani w listy przewozowe, itd. Odchodzi nam również wydatek na pracowników odpowiedzialnych za pakowanie zamówień oraz przygotowywanie ich do wysyłek, nie zajmujemy się również reklamacjami, zwrotami. I dodatkowo opisy produktów plus zdjęcia dostarcza nam dystrybutor (najczęściej dystrybutor przekazuje bazę zdjęć oraz opisów).

Wady sprzedawania w modelu dropshippingu
    Niestety i takie rozwiązanie, które z pozoru wydaje się być idealne, nie jest pozbawione wad. Podstawową jest fakt, że jako właściciele sklepu nie będziemy mieli pełnego wpływu na własną firmę. Pewne rzeczy będą nam narzucone ze strony dystrybutora. Wszystko ustalane jest na etapie negocjacji z potencjalnym kontrahentem, jednak pamiętajmy o tym, że jemu zależy na tym, aby zarobić na sprzedaży, więc warunki współpracy muszą być korzystne nie tylko dla nas, a również (a może przede wszystkim) dla niego.
    Zdecydowanie często przykładowo ceny produktów narzucane są z góry przez kontrahenta, który dostarcza naszym klientom produktów, ceny te mogą być niewystarczająco korzystne dla właściciela sklepu (niska marża może być niekorzystna dla właściciela, natomiast podniesienie jej oznaczałoby zmniejszenie zainteresowania zakupem produktów).
    Z jednej strony brak koordynowania całego procesu dostaw do klientów jest pozytywny dla sklepu, jednak z drugiej strony może być niestety również minusem. Sklep obiecuje wysyłkę w przeciągu 48 godzin, natomiast partner spóźnia się („gorący” okres, napływa wiele zamówień od różnych partnerów i w związku z tym ich realizacja trwa trochę dłużej). Oczywiście klienci mają pretensje do sklepu, który stara się, jak może, ale uzależniony jest od swojego partnera.
    Na zakończenie problem z identyfikacją sklepu, firmy przez klientów, po otrzymaniu przez nich przesyłek, ze względu na brak firmowych danych na paczkach. Często dystrybutor na wszystkich wysyłanych przez siebie paczkach umieszcza swoje firmowe dane, a nie dane partnerów (tak jest zdecydowanie łatwiej). Jest to oczywiście do ustalenia z kontrahentem, ale nie każdy zgodzi się na przysporzenie sobie dodatkowej pracy (zamawiane inne opakowania, nadruki dla różnych partnerów).

Dropshipping czy nie dropshipping?
    Niezależnie od tego, czy otwieramy sklep internetowy z własnym magazynem, czyli asortymentem przechowywanym przez nas, czy decydujemy się na model dropshippingu, musimy zawsze do tego się przygotować – stworzyć biznesplan. Zanim zdecydujemy się na prowadzenie sklepu przy nawiązaniu współpracy z dystrybutorem, konieczne jest wcześniejsze ustalenie zasad współpracy. Powinniśmy przygotować się do takich rozmów i starać się negocjować warunki (podając przy tym silne argumenty).      
    Trudno jednoznacznie wskazać, czy model ten jest korzystny, czy niekoniecznie. Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie i każdorazowo, w oparciu o proponowane warunku współpracy (które mają być korzystne dla obu stron), podejmować decyzję.

Źródło: http://ebo.edu.pl/